به تحقیقات بیشتری در مورد فواید رژیم غذایی Paleoبرای افراد دیابتی نیاز است

 8 اوت 2016- با توجه به مقاله ی آنلاین در مجله ی پزشکی استرالیا، اگرچه رژیم غذایی Paleoیا پارینه سنگی به دلیل توصیه به پرهیز از مصرف قندهای تصفیه  شده و مواد غذایی فرآوری شده، مشهور است، اما شواهد موجود در مورد فواید آن برای افراد مبتلا به دیابت، به اندازه ی کافی برای نتیجه گیری قوی نمی باشند.

 دکتر Andrikopoulosاز دانشکده ی ملبورن در این مقاله نوشته است این رژیم درناب ترین شکل آن، بر مصرف مواد غذایی تازه تمرکز دارد که بنظر می رسد با دستورالعمل های غذایی در سراسر جهان سازگار است.

با این حال، آنچه به منزله ی رژیم پارینه سنگی در نظر گرفته می شود اغلب توسط تعبیرهای شخصی یا تعصبات دچار تغییر اساسی می شود. فقدان یک تعریف استاندارد، شواهد تحقیقات را پیچیده تر کرده یا بر علیه رویکرد این رژیم غذایی است و غالباً بر اساس گزارش افراد از فواید این رژیم غذایی در کانالهای اجتماعی حمایت می شود. علیرغم محبوبیت این رژیم غذایی، کارآزمایی های زیادی برای تجزیه وتحلیل اثرات این رژیم بر افراد مبتلا به  دیابت وجود ندارد.

 دکتر Andrikopoulosاز میان 23 تحقیق انجام شده در مورد اثرات این رژیم بر دیابت نوع 2، تنها 3 کارآزمایی بالینی را در این زمینه یافت.

 در یکی از این مطالعات سوئدی، رژیم غذایی Paleoبه کاهش نمایه ی توده ی بدنی و مقدارهموگلوبین گلیکوزیله در مقایسه با رژیم دیابتی برای بیماران چاقی که بیماریشان بخوبی تحت کنترل بود، کمک کرده بود. البته دکتر Andrikopoulosمی گوید: این مطالعه به اندازه ی کافی بزرگ نیست که بتوان فواید بلند مدت این رژیم غذایی را از آن نتیجه گیری نمود.

 او می گوید: این مطالعات کوچک و کوتاه مدت برخی از فواید این رژیم را به تصویر کشیده اند اما به اندازه ای متقاعد کننده نیستند که بتوان رژیم Paleolithicرا به عنوان یک رژیم غذایی موثر در کاهش وزن و کنترل گلایسمیک برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 معرفی نمود.

 مطالعه ی دیگری که به مدت 10 روز با این رژیم غذایی بر روی افراد دارای وزن نرمال انجام شد، نشان داد که هیچ تغییری در مقدار قند و انسولین پلاسمای ناشتا در این افراد ایجاد نشده است اما مقدار لیپید پلاسما و فشارخون این افراد در مقایسه با شروع تحقیق (رژیم غذایی معمول) کاهش یافته بود.

 در مطالعه ی سوم که به مدت 2 هفته بر روی بیماران چاق مبتلا به سندرم متابولیک انجام گردید هیچ تأثیری بر تحمل گلوکز در این افراد گزارش نشد، تنها مقدار فشارخون و چربی پلاسما به همراه اندکی کاهش وزن در این افراد ثبت گردید.

 دکتر Andrikopoulosنتیجه گیری نمود که با توجه به اینکه حتی کاهش بسیار کمی در تعادل انرژی می تواند پارامترهای متابولیکی را بهبود بخشد، نتیجه گیری از شواهد موجود به نفع فواید دراز مدت  رژیم غذایی Paleoبرای افراد مبتلا به دیابت نوع 2( یا سایر بیماریها) به دلیل کوتاه بودن زمان  مداخلات(کمتر از 12 هفته) و به دلیل فقدان گروه کنترل واقعی در برخی موارد و همچنین کوچک بودن حجم نمونه ها( کمتر از 20 نفر)، امکان پذیر نیست.

منبع و سایت:

The Paleo diet and diabetes, Sofianos Andrikopoulos, Medical Journal of Australia, doi: 10.5694/mja16.00347, published 8 August 2016.

www.medicalnewstoday.com/releases/312204.php